Title Image

In vier stappen je papierwerk en administratie op orde.

Een administratie die georganiseerd en gestructureerd is; papierwerk dat op orde zit en helemaal bijgewerkt is: dat geeft rust!

Maar hoe begin je daar nu aan?

 
1.  Verzamel alles op 1 plaats zodat je overzicht hebt wat er allemaal is.

 

2. Gooi weg wat je niet hoeft bij te houden, dat is alleen maar ballast.

 

💡  Bewaar documenten niet langer dan noodzakelijk.

 

3. Verdeel je administratie in volgende categorieën.
   
Maak een archiefdoos met mappen waarin de grote documenten zitten die je niet dagelijks nodig hebt.
 
Ik denk daarbij aan volgende mappen:
          • Contracten Leningen
          • Contracten Verzekeringen
          • Aankoopbewijs/Notariële akte Huis
          • Aankoopbewijs en officiële documenten auto
          • Huwelijkscontract/trouwboekje
          • Werk
            • Arbeidsovereenkomst/arbeidsreglement/info over de werking binnen het bedrijf
            • Aansluiting vakbond
          • School/opvang kinderen: reglement
          • Medisch
          • Garantiebewijzen

 

Maak een doos/map met submapjes van facturen/documenten van het lopende jaar.
 
          • Facturen
            • Elektriciteit
            • Gas
            • Water
            • Telefoon/GSM/internet
            • Verzekeringen
            • Ziekenfonds
            • Kinderen (School/Opvang)
          • Diverse aankopen
          • Auto
          • Verzekeringen
          • Varia
          • Werk
            • Loonfiches
            • Vakbond
          • Overheid/belasting
          • Facturen
          • Bewijzen voor belastingsaangifte


Maak een doos met alle handleidingen van toestellen die je in huis hebt.

4. Hou alles netjes bij met volgende tips.

 

💡  Wanneer er post toekomt volg je steeds volgende stappen:

            • Open alles onmiddellijk.
            • Gooi alles weg wat je niet nodig hebt.
            • Verzamel de facturen en documenten die je moet betalen/bijhouden op 1 plaats.
            • Plan wekelijks/tweewekelijks een moment om alle facturen te betalen en op z’n plaats te steken.

 

💡   Plan jaarlijks eind januari een moment om je administratie te archiveren.

            • Verzamel de facturen van het voorbije jaar en steek ze in de juiste archiefmap
            • Gooi de facturen van de jaren die je niet meer hoeft bij te houden weg.
            • Bekijk jaarlijks welke toestellen je niet meer gebruikt of kapot zijn en gooi de handleidingen ervan weg.

 

💡   Wanneer je een nieuw verzekeringscontract/ schoolreglement van een kind/… krijgt,

gooi dan meteen het oude weg.

No Comments

Post a Comment

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.