Ruim je huis op in 7 stappen.

 
Stap 1: Plan bewust momenten in om op te ruimen.

 

Stap 2: Kies 1 plaats (de badkamer, garage, bureau, …) of 1 categorie (Boeken, hobbyspullen, administratie, …).

 

Stap 3: Verzamel alle spullen die je wil opruimen op 1 plaats zodat je een overzicht hebt.

Stap 4: Verdeel je verzamelde spullen in 3 categorieën:

 

        • Houden.
        • Weggooien.
        • Weggeven/verkopen.

 

Deze vragen kunnen je helpen bij je beslissing:

❓  Vind ik het nog mooi?

❓  Past het nog bij wie ik vandaag ben?

❓  Wist ik nog dat ik het had?

❓  Heb ik het item het afgelopen jaar nog gebruikt?

❓  Zal ik het item het volgende jaar nog gebruiken?

❓  Werkt het nog?

❓  Als ik het kwijt raak, zou ik dan een nieuw kopen?

💥  Nee? Weg ermee!

 

💡 Beslis meteen,  hak knopen door.

 

 Stap 5: Geef de spullen die je niet wil bijhouden een nieuw leven.

 

Is het item nog kwalitatief goed en bruikbaar maar besluit je het niet te houden? Misschien kan je er iemand anders blij mee maken.

Je kan deze spullen:

 

👉   Verkopen: Verkoop je spullen online (Facebookgroepen, Tweedehands.be, Vinted, … )

of op een rommelmarkt.

👉   Weggeven: Geef het aan vrienden of familie, de kringloopwinkel, een goed doel of

geef het weg via de verschillende weggeefpagina’s op Facebook.

👉   Kapotte spullen doe je meteen weg waar ze horen: recyclagepark, vuilbak, pmd-zak,

ophaalpunt voor batterijen, ….

 

Stap 6: Kies de juiste plek voor de spullen die je wil houden.

 

👉   Geef spullen een logische en vaste plaats in de ruimte waarin ze meest gebruikt

worden

👉   Zorg dat de spullen makkelijk op te ruimen zijn op een toegankelijke manier.

👉   Verzamel losse kleine spulletjes in opbergdozen.

 

Stap 7: Hou je huis opgeruimd met volgende tips!

 

💡 Voor je beslist iets te kopen, stel jezelf volgende vragen:

        • Vind ik het echt leuk?
        • Heb ik het echt nodig?
        • Past een item echt bij mij?

💥  Is het antwoord neen, koop het dan niet!

 

💡 Vermijd afval!

        • Kleef een ‘neen’ sticker op je brievenbus
        • Schrijf je uit voor reclamefolders die je op naam ontvangt
        • Koop geen producten waar je gratis dingen bij krijgt die je niet zal gebruiken.

 

💡 Doe voor elk item dat er binnenkomt, iets anders weg..

 

💡 Plan ‘vaste’ opruimroutines in.

        • Leg een gebruikt item meteen terug op zijn vaste plaats.
        • Eindig de dag met een rondje door je huis en ruim alles op.
        • Verzamel vuile was meteen in een wasmand.
        • Maak je post onmiddellijk open en verzamel de belangrijke documenten op 1 plaats.
        • Voorzie een mandje of schaaltje aan de deur waar je je huis meestal binnenkomt waar je             sleutels en andere kleine dingen verzameld die je anders de volgende dag niet meer vindt.

 

💡 Hebben zaken een emotionele waarde maar vind je ze niet echt mooi? (Denk aan de kast

die je van je oma erfde maar die je niet echt mooi vindt.) Trek er een foto van als herinnering en geef de kast zelf weg.

 

💡 Hou je zaken bij omdat je die later wil doorgeven aan je kinderen? Vraag toch maar even of

je kinderen het wel mooi vinden. En bedenk dat spullen die je nu mooi of praktisch vindt dat binnen 10 jaar waarschijnlijk niet meer zullen zijn.

 

💡 Hou je zaken bij omdat ze veel geld hebben gekost? Het geld krijg je nooit meer terug. De

echte vraag die zich opdringt is: hoeveel tijd en ruimte wil ik dit item nog geven?

No Comments

Post a Comment

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.